EKŞİ MAYALI EKMEK İSTERSENİZ...

EKŞİ MAYALI EKMEK  İSTERSENİZ...
...BUYRUN, BİR DİLİM ALINIZ

2 Mayıs 2010 Pazar

BİRALI EKMEK (Yulaf Ezmeli ve Çavdar Unlu - Tavada)

Biralı ekmek yaptım, nefis oldu.
Biralı ekmek demek, su yerine birayla yapmak demek ekmeği.
Bilmem duymuş muydunuz? Bira, eski Mısırlılar zamanında yapılmaya başlanmış, ilk. Tesadüfen bulunmuş bira, daha doğrusu bira yapma yöntemi. Ekmek yaparken bir şeyler eğri gitmiş, sonra doğrusu geldiğinde buyrun size sonuç; en çok tüketilen sıvılardan biri, bira!

Tarifini vereyim size, denemek isteyebilirsiniz.
Aslında tarif bir değil, iki. Doğrusu iki kaynaktan yararlanıp yaptım biralı ekmeği. Sonra malzeme farlılığı nedeniyle, biraz da teknik bir değişiklik sonucu üçüncü bir tarif çıktı.
Başlangıç tariflerim;

Benimki şöyle:

Malzemelerini yazayım önce.

2 bardak buğday unu,
2 bardak çavdar unu,
2 bardak buğday birası,
1 bardak yulaf ezmesi,
30 gram tereyağı,
1+1/2 tatlı kaşığı kuru maya,
1 tatlı kaşığı tuz.

Bir bardak bira ile, bir bardak yulaf ezmesini lapa kıvamına gelene dek pişirdim, ayrı bir kapta tereyağını erittim.
Unları, mayayı, yulaf ezmesini, birayı ekleyip karıştırdım. Tuz ve tereyağını ekleyip yumuşak bir hamur elde edene dek, un ekledim. (Yukardaki un ölçüsü az olursa, siz hamurun kıvamı tutana dek ayarlama yapabilirsiniz.)
Bütün bu işleri akşam yaptım. Gece yatmadan önce, kabarmış hamuru, gazını alacak kadar biraz karıştırıp, ağzını kapatıp tekrar kabarmaya bıraktım.
Sabah, fırını 220 dereceye getirdim. Çelik tencereyi kapağını kapatıp fırına koydum. On dakika sonra, tencerenin içini yağlayıp, un fiskeledim.
Hamuru, spatula yardımıyla sıck tencereye aktarıp, üstüne yine un fiskeledim.
Tencerenin kapağını kapatıp, kırk dakika kadar pişirdim.
Sonra kapağı açıp, dereceyi 180'e düşürüp, bir on dakika kadar daha kızarmasını bekledim.

Ekmek fırından çıktı, tavadan çıkmadı henüz.



Ekmek tavadan da çıktı, telin üstünde soğumakta.



Soğumuş biralı ekmek dilimlenmiş artık, birazdan afiyetle yenecek.

Malzemesinin miktarı veya hamuru mayalama süresi nedeniyle, kara ekmek gibi adeta ıslak yoğunlukta oldu bu ekmeğin iç dokusu. Dilimlendikten sonra kızartıldığında çok leziz oldu.
Deneyenler sevdi!

.

Hiç yorum yok: