EKŞİ MAYALI EKMEK İSTERSENİZ...

EKŞİ MAYALI EKMEK  İSTERSENİZ...
...BUYRUN, BİR DİLİM ALINIZ

7 Mart 2010 Pazar

ÇITIR KABUKLU EKMEK


Sabah kahvaltıya misafir var, ekmek taze olsun, hem de çavdarlı olsun. Bir de mümkünse çabuk tarafından olsun, zaman az.
Pekala! Bir defa kabartırız öyleyse; yoğurup, tepsiye yerleştirir, "yeteri kadar kabardı bu" kararını verip, sıcak fırına süreriz.
Çavdar ekmeği için hamur yoğururken aklımdan geçiyor, içi yumuşak, kabuğu çıtır olsun!


Çıtır kabuk yapmanın zor tarafı, kabuk kalınlığını ayarlamak. Henüz o kadar usta değilim, deniyorum.
Ekmeği fırına vermeden önce, tepsiye yerleştirirken avucuma yarım kaşık kadar zeytinyağı alıp, hamuru öylece toparlarsam, hamurun dış yüzeyini kaplayan incecik tabaka zeytinyağı, çıtır kabuğu sağlıyor.
Una bir miktar irmik eklemek de, içi yumuşak dışı çıtır ekmeğin püf noktalarından.
Peki ne kadar una ne kadar irmik derseniz; 4 bardak una 1 bardak irmik iyi bir orandır, derim.


Artık hamurun kıvamı için kesin ölçü kullanmıyorum, "daha çok aldığı kadar un" yöntemini benimser oldum. Hamuru, irmikler unla ve su-süt karışımıyla hemhal olsun diye her zamankinden daha uzun süre yoğurdum.
Uzun bir somun yaptım, bıçakla iki-üç parmak kalınlığında kestim, tepsiye yerleştirdim. Hafifçe ılıtılmış fırına yerleştirip, kabarmasını bekledim.
"Tamamdır bu", dediğimde kırk dakika geçmişti sanırım. 180 derecede yarım saat pişirdim. Fırından çıkan ekmeği hemen yemeyin, o içten içe pişmeye devam eder, bırakın biraz dinlensin kendini bulsun. 
Bugünkü çıtır kabuk çavdar irmik eşliğinde ekmeğimiz, havadar bir yerde yirmi dakika kadar dinlendiler.


Sonra?
Sonrası kahvaltıda peynir, zeytin, kaymak, reçel ve yumurta eşliği...


Afiyet olsun!
.

8 yorum:

endiseliperi dedi ki...

bugün bu ekmekten de yaptım. ama irmikli olunca mı nedir, yoğurmak zor oldu, elime de yapıştı. tadı ama nefisti. sütlü, yumurtalı beyaz ekmek, ve bir de hünerli bayanlar sitesinden mısır ekmeği yaptım. onu denemelisin inanılmaz bir lezzet.

teşekkürler tarif için.

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

Evet Peri haklısın, irmik başlangıçta suyu hemen çekmiyor, ama biraz fazlaca yoğurunca toparlanıp, iyi bir hamur oluyor.
Söylediğin tarife baktım, başka denenebilir tarifler de var.

Fakat, laf aramızda tam "bayan" denmesine karşı çıkarken kendisine bayan diyen bir siteyle karşılaşmak, gülümsetti beni.
:)

zafer dedi ki...

Vallahi dün gece sabaha kadar ekmek yaptım.Fakat bizde bir sinbo ekmek makinası var.Fakat uzun zamandır yapmamıştım.Hazır ekmek unuyla yapayım dedim.Makinaya bir haller olmuş öncelikle,sonra koyduğum kuru maya sanırım uzun zaman önce alınmanın etkisiyle hamuru şişirmedi ve elde oldu 3 deneme sonunda üç hilkat garibesi..Ekmeğin piri Ekmekçihanım olunca ben de en iyisi onun usül elle yoğurmalı ve tepsi fırın işi ekmeğe döneyim.Ama bunu havalar biraz daha ısınınca yapmalı yazlıkta o zamana dek erteliyorum..Ekmekçi Hanım'a sonsuz teşekkürler,hani öyle bir dürtüyor ki EKMEK YAP EKMEK YAP diye.Beynimin bir yerlerinde takılmış bir plak devamlı dönüyor bu sözcükleri fısıldayarak.Ekmek hastası oldum doktooooor :))

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

Zafer Bey,
Anlaşılan ekmek yapmaya uzunca süre ara vermişsiniz-, baksanıza mayanızın miyadı dolmuş, makinenizle barışamamışsınız...
Şunu yapabilirsiniz; makineyi hamuru yoğurtmak için kullanıp, sonra siz istediğiniz şekli verip, fırında pişirirsiniz. Geçen sene, makinem sağken ben öyle yapıyordum, şimdi yine bilek kuvvetine döndüm.
Vazgeçmeyin!
:)

zafer dedi ki...

Tamam hocam,ölmek var dönmek yok.Ekmek yapmaktan dönenin oklavası kırılsın. Kırılsın mı??.. :))

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

Fekat Çekirge(!), ekmek yaparken oklava kullanmıyoruz ki, evladım.
:))))

zafer dedi ki...

Ay ustacığum ha acemiliğime veriniz.Daha öğrenecek çok şeyim var demek.Fakat,lakin ben mutfağa usta girince oklava omzayı kasdetmiştim,yani genel hamur işleri hesabıylan.Yine de mil pardon şer mer hocam :))

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

Bi daa olmassınn!
:))